Via storytelling naar een oplossing waar je nog niet aan had gedacht

Ben je een krijger, een hofnar, een hoeder of een zwerver?

Lang voordat het woord “storytelling” als nieuwste buzzword de ronde deed, vertelden mensen elkaar verhalen.

In elk verhaal komen typische personages voor die zijn opgeslagen in ons collectief geheugen. Dit vernam ik tijdens een inspirerende bijscholing over de Jungiaanse archetypen*.

Archetypes staan voor persoonlijke eigenschappen, gedragskenmerken, afbeeldingen of symbolen die universeel herkenbaar zijn. Ze kwamen vroeger voor in sprookjes en legendes. Vandaag spatten ze van het scherm in films en TV-series, en komen ze voor in zowel chicklits als in hoogstaande literatuur en manga-strips.  De krijger, de zwerver, de moeder, de wijze, de prins, de rebel, …  we leven mee, voelen afkeer, sympathie of herkenning.

Mensen hebben altijd al nood gehad aan verhalen. Verhalen om het eigen leven op te projecteren. Archetypische figuren om zichzelf mee te identificeren.

Ouders vertellen een verhaaltje voor het slapengaan. Tijdens verkiezingscampagnes vergelijken politici het heden en de toekomst met klinkende metaforen.  Ook bedrijven en de media gebruiken verhalen om de essentie over te brengen en een gevoelige snaar te raken.

Sprekende beeldtaal maakt immers dat je niet alleen de woorden hoort, maar er ook iets bij voélt. En als mensen iets voélen, is er ook betrokkenheid.  Verhalen raken.

Via verhalen geven mensen betekenis aan hun bestaan.

Misschien heb je wel zin tijdens deze laatste dagen van de vakantie om even weg te dromen bij je eigen verhaal?

Ben je leidinggevende? Of run je een zelfstandige praktijk? Je zou jouw team, of jouw “merk” kunnen omzetten in een verhaal.  En er dan anderen bij betrekken om samen tot een happy end te komen.

Ja, je leest het goed. Ik geef je wat huiswerk, en het schooljaar is nog niet begonnen…

 

Voordelen van het werken met metaforen & verhalen:

– Enerzijds schep je een afstand tijdens het maken van het verhaal waardoor je op een frisse manier naar je eigen situatie kan kijken.

– Anderzijds worden de emotiecentra in de brein aangesproken waardoor je creatiever kan denken, en oplossingen kan bedenken die je daarvoor niet “zag”.

– Je kan anderen erin betrekken en zo een mooi gemeenschappelijk verbindend verhaal creëren.

 

Laat je inspireren door deze Jungiaanse archetypes*:

De Krijger: is gedreven om te presteren

De Metgezel: voelt zich goed haar/zijn rol als vertrouwenspersoon

De Hofnar: Gebruikt humor om mensen tot openheid uit te nodigen

De Hoeder: houdt zaken overzichtelijk en op orde

De Zwerver: stapt onbevangen in het onbekende om een droom na te jagen

De Architect: bepaalt een logische aanpak en stelt dan een plan op

De Dienaar: staat ten dienste van anderen

De Moeder: belichaamt warmte, aanmoediging en springt op de bres voor wie zij/hij zorgdraagt te beschermen

De Vader: heeft een gidsende invloed vanuit een diepe verbondenheid voor wie hij/zij verantwoordelijk is

De Revolutionair: probeert bestaande structuren te veranderen en handelt vanuit innerlijke overtuiging

De Ridder: met vertrouwen in een goede afloop onderneemt hij/zij een dappere zoektocht in het onbekende, daarbij steunend op waarden als loyauteit en eer. µ

De Engel: leeft mee met de problemen van anderen en biedt steun

De Tovenaar: Put uit wijsheid en innerlijke kracht om de oplossing te bedenken

 

Maak je verhaal in 6 stappen:

1) Kies een hoofdpersonage uit de lijst (of uit je fantasie) dat jou (of het team/de organisatie) voorstelt binnen een bepaalde context (vb: de middeleeuwen, een griezelig bos, het paradijs, …).

2) Geef de belangrijkste betrokkenen ook een metaforisch personage.

3) Zet een huidig probleem om in een metafoor (bijvoorbeeld: een brug die instort, een storm, introduceer een slechterik, …)

4) Bedenk welke archetypes kunnen helpen om het probleem op te lossen (of eventueel te aanvaarden, onder het mom van “niet perfect, toch content”).

5) Betrek iemand uit je omgeving bij je verhaal, en fantaseer samen een happy end.

6) Vervolgens kan je de “oplossing” terugvertalen naar de dagelijkse realiteit en samen bekijken welke de eerste stap zou kunnen zijn die concreet kan worden gezet.

 

“Er hebben grote samenlevingen bestaan die het wiel niet gebruikten, maar er is nog nooit een samenleving geweest die geen verhalen vertelde.  ( U.K.LeGuin)

 

Tips:

* Insights Deeper Discovery is één van de opvolgmodules van de organisatie Insights NV die wereldwijd denkmodellen op de markt brengt, op basis van het werk van de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Gustav Jung. De lijst die ik hierboven gaf is een greep uit de 72 archetypes waaruit de Insights Deeper Discovery is samengesteld. Voor meer info over Insights: www.insights.com 

Als je graag de Insightsmethodiek binnen jouw bedrijf wil gebruiken om teams beter met elkaar te laten samenwerken, of als je graag wil weten uit welke archetypes (volgens de vragenlijst) jouw persoonlijkheid bestaat : contacteer ons gerust voor vrijblijvende informatie op het emailadres: [email protected]

Blogs:

Archetypes in Hollywoodfilms: http://blogs.psychcentral.com/hollywood-therapy/2015/03/12-best-character-archetypes-for-film-part-1/

Archetypes in films, geschreven met een hoek af: http://www.pointsincase.com/columns/david-nelson/seven-classic-movie-archetypes

Nog meer lezen? :

Overtuigen met storytelling – Sykes, Malik en West (Uitgeverij Pearson): leuk uitziende uitgave met een rationele, op bedrijfswereld gerichte benadering

Archetypen – Carl Gustav Jung (Uitgeverij Servire): voor de liefhebbers die zich in de materie willen verdiepen