Wat denk je, doe ik het goed?

Vanuit de vele vragen & reacties op de twee vorige blogposts wil ik vandaag graag dieper ingaan op een thema dat in vrijwel elke organisatie moeilijk ligt en tegelijkertijd cruciaal is om goed samen te werken. 

Feedback

Eigenlijk is het leven zelf  een perpetuum mobile van feedback.

Van zodra je in interactie gaat komt er een reactie, waarop jij dan weer reageert.

Ook niet reageren kan een actie zijn.

We staan uiteraard niet stil bij al die feedback die wij geven en ontvangen.  We hebben het al druk genoeg. :-)

Rond feedback hangt veel ongemakkelijkheid. Mijn collega’s en ik komen het wel dagelijks tegen. In de trajecten waarin we een transformatie teweeg brengen op het vlak van bedrijfscultuur en samenwerking, blijken de modules “Feedback geven en ontvangen” een sleutelrol in te nemen.

Om feedback te geven kunnen we aarzelen: We willen niemand kwetsen!

Of als we feedback krijgen: het is onterecht, ik heb zo mijn best gedaan!

Waarover gaat het eigenlijk?

Feedback is eigenlijk een containerbegrip.

Stel: je geeft een presentatie, en je wil van je baas achteraf een tip om het volgende keer beter te doen. Je vraagt hem: “En, wat vond je ervan?”  Hij antwoordt (vanuit zijn behoefte om jou erkenning te geven): “Als jij een presentatie geeft, is dat altijd top!”  Misschien ben je dan wel geflatteerd, maar toch ook een beetje teleurgesteld. Twijfel je aan zijn oprechtheid. Want je wil een concrete tip.

Misschien gaat het eerder zo:  je geeft een presentatie en je wil van je baas achteraf een schouderklopje. Je bent niet zo zelfzeker als het om presentaties geven aankomt, en je hebt nood aan wat steun.  Als je naar je baas gaat en vraag: “En, wat vond je ervan?”,  zal hij misschien zeggen (vanuit zijn positieve intentie om jou te helpen om te groeien): “Let er de volgende keer op dat je niet naar hetzelfde deel van het publiek kijkt. Dat kwam wat stroef over.”   Misschien zeg je dan ‘savonds wel tegen je partner: “Mijn baas, die kan nu eens nooit gewoon eens wat positieve feedback geven.”

Of het kan ook als volgt gaan.  Je overweegt een nieuwe functie, waarbij de competentie om presentaties te geven cruciaal is. Je hebt geen idee op welk niveau jij zit op dat vlak. Als je aan je baas vraagt: “Wat vond je ervan” vanuit de behoefte om een grondige evaluatie te horen (met plus en min, en een samenvatting die aangeeft hoe hoog je scoort ten opzicht van het gemiddelde) – dan zal je zijn “Goed gedaan!”, of een magere tip wellicht ook wat schamel vinden.

Onder de noemer “feedback” zitten eigenlijk 3 categorieën:

1) Advies: concrete tips opdat de ander en/of de samenwerking kan verbeteren

2) Erkenning: waardering, een schouderklopje 

3) Evaluatie: informatie over jouw verhouding tov de norm

 

Het is daarom goed om eerlijk stil te zijn bij wat je verwacht als je feedback vraagt of geeft.

Wil je écht advies geven opdat de ander kan groeien, of wil je eerder jouw evaluatie (oordeel) kwijt?

Wil je écht weten wat je baas van jouw capaciteiten vindt, of wil je eigenlijk alleen appreciatie ?

Efficiënt communiceren tijdens spannende momenten komt daarom meestal neer op: duidelijk en eerlijk je behoefte uitspreken, en open luisteren naar de behoefte van de ander, vanuit wederzijds respect en begrip dat behoeftes niet altijd gelijklopend zijn.  Ik denk daarbij aan de mooie opstartende samenwerking met L’Oreal, en de dag die we met hen doorbrachten onder het thema: “Don’t assume, just ask!”

Words have energy and power, with the ability to help, to heal,

to hinder, to hurt, to harm, 

to humiliate, or to humble

(Y.Berg)

 

Veel moed en kalmte gewenst, tijdens spannende en/of moeilijke gesprekken!

Meredith

 

Leestips:

Feedback is een cadeautje (zelfs als het onduidelijk, ongevraagd, onterecht is en je er echt even geen zin in hebt) – Douglas Stone & Sheila Heen – Maven Publishing: de mechanismes van feedback ontrafeld, grondig / technisch / met sprekende voorbeelden 

Geweldloze Communicatie – Marshall & Rosenberg – Lemniscaat: een klassieker! Moeilijk om het echt toe te passen, maar een must om het te weten, en er toch regelmatig bij stil te staan

Niet perfect, toch content – Van Overloop, een paar concrete tips om feedback te geven + de rol van lichaamstaal in dit proces – op pagina 79/84) – Witsand Uitgevers